دوشنبه 05 آبان 1393

چيزهايي كه براي راه اندازي فروشگاه اينترنتي بايد بدانيم ؟

تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گرفته اید . شاید چند روز پیش در این مورد شنیده اید و می خواهید ببینید فروشگاه اینترنتی چیست ؟ شاید چند روزی است که در این باره مشغول به تحقیق و بررسی هستید و با کسانی درباره راه اندازی فروشگاه اینترنتی مشورت کرده اید و شاید به عنوان یک موضوع کشف نشده فقط به دنبال درک چنین کسب و کاری هستید و حتی ممکن است یک حرفه ای هستید که به دنبادل روش های فروش جدیدی هستید .

اما همین الان سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول ساخته و درست آنها را درک نمی کنید ، من چون یک مشاور هستم و تلفن های افراد مختلف از سر تا سر کشور را در این مورد شنیده ام کم و بیش می دانم سوالاتی که در ذهن شما می گذرد چیست ، باید بگویم که این برای اولین بار است که قصد دارم جواب این سوالات را صادقانه بگویم . همیشه از گفتن آنها به دیگران خودداری کرده ام . اما قصد دارم در اینجا مکتوب همه آن ها را به شما بگویم . رازهایی بسیار شگرف که شاید خلاف میل بسیاری از دست اندرکاران این شغل باشد که اینگونه آنها را در معرض دید دیگران قرار دهم . اگر این مطالب را به دقت بخوانید و بررسی کنید ، می توانم به شما قول بدهم که ضرر نخواهید کرد و به احتمال قوی سود خواهید کرد .

سوالات معمولی که در این باره پرسیده می شود

  • هزینه راه اندازی اولیه اش چقدر است ؟
  • آیا باید هزینه ای برای طراحی و راه اندازی وب سایت پرداخت کنم ؟
  • نمی دانم نقطه شروع برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی چيست ؟
  • فروشگاه اینترنتی مجوز می خواهد ؟
  • در آمد تقریبی این شغل چقدر است ؟
  • چگونه می شود یک سایت فروشگاه اینترنتی داشت ؟
  • چگونه باید محصولات ارسال شوند و به دست مشتری برسند ؟
  • چه محصول یا چه خدماتی را باید در اینترنت برای فروش بگذارم ؟
  • چگونه مشتری سفارش می دهد ؟
  • چگونه من اطلاعات مشتری را می بینیم؟
  • آیا مشتری باید در لحظه خرید هزینه را بدهد ؟ چگونه به من اعتماد خواهد کرد ؟
  • آیا امکان ارسال سفارش از طریق اداره پست وجود دارد ؟
  • کالایی که من برای فروش در نظر گرفته ام یک کالای خاص است که با همه کالاهایی که در اینترنت دیده ام متفاوت است چگونه باید دست به فروش آن در اینترنت بزنم و چگونه آن محصول یا خدمات را به دست مشتری برسانم ؟
  • آیا می توانم این شغل را به عنوان شغل دومم استفاده کنم ؟
  • آیا برای این کار باید افرادی را استخدام کنم ؟
  • اگر در این کار افردای وجود دارند که سالها کار کرده اند ! پس چه جایی و چه در آمدی برای من وجود دارد ؟ در بین هزاران هزار وب سایت چه دلیلی وجود دارد که مشتری از سایت من خدمات یا محصولات مورد نظر خود را خرید کند ؟



در ادامه باید به شما خبرهای خوبی بدهم البته خبرهای بدی هم در راه است . اما خبرهای خوب آن بسیار بیشتر و شوق انگیز تر است و شاید کامل خبرهای بد را فراموش کنید .  در ابتدا به سراغ خبر های خوب می روم تا بتوانم انگیزه کافی را درون شما ایجاد کنم .

 

هزینه راه اندازی

می خواهم هزینه راه اندازی دقیق این شغل را به شما بگویم . همه ی ما کسب و کارهای مختلفی را دیده ایم که بعضی از آنها به شکوفایی های بسیار قابل توجهی می رسند و گاه بعضی از آنها با شکست روبرو می شوند . همه ما شرکت هایی را دیده ایم که با سرمایه کلان شروع به کار می کنند و در ادامه شکست می خورند و گاه شرکت هایی را دیده ایم که با هزینه اندک شروع به فعالیت می کنند و به بزرگترین کمپانی ها تبدیل می شوند. شاید شما هم مثال قدیمی هرچقدر که پول بدهی آش خواهی خورد را شنیده اید . شاید منظور من را فهمیده باشید . من می خواهم بگویم که سطوح مختلفی وجود دارد . هرکس بسته به شرایط خود تصمیم خواهد گرفت . اگر کسی دارای سرمایه ی مناسبی است . با فکر و هزینه به موقع و کار صحیح جواب بهتری خواهد گرفت . اما خبر خوب این است که برای کسانی که سرمایه ای برای شروع هم ندارند این کار می تواند برای آن ها هم در آمد زا باشد .

در حالت اولیه شما می توانید با صرف صفر تومان کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید . اصلا نگران نباشید تمام ترفند ها و روش ها را به شما خواهم گفت.

در حالت ثانویه که کمی بهتر است ، شما می توانید با هزینه ای کمتر از یک میلیون تومان بسیار بهتر شروع به کار کنید ، به هر حال پیشنهاد من روش دوم است . روش دوم روش بهتری است. اما من به شما قول خواهم داد که هر دو روش را به شما آموزش دهم . این هزینه ها کمترین هزینه های ممکن بابت راه اندازی یک وب سایت فروشگاه ساز مناسب و یک قرارداد با اداره پست است .

 

شروع راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

نقطه شروع اینجاست که شما :

تصمیم به راه اندازی این شغل بگیرید.
چه کالا یا خدماتی را برای فروش دارید ؟ یا اصلا کالای خاصی برای فروش انتخاب نکرده اید ؟
راه اندازی وب سایت و شروع محتوا دادن به وب سایت و راه اندازی آن .
جذب مشتریان و کسانی که به دنبال کالا یا خدمات شما هستند .


اما در مورد 2 باید بگویم که اگر کالای خاصی انتخاب کرده اید این کالا باید ویژگی های خاصی داشته باشد و یا برای انجام پروسه خرید تا دریافت آن توسط مشتری باید برای هر مرحله روش خاصی را به کار گیرید .

کالا و خدمات قابل فروش در اینترنت

کالای شما هر چیزی می تواند باشد ( پوشاک ، خوراک ، خدمات ، وسایل دیجیتال ، تور های گردشگری ، فروش کارت های اعتباری ، حیوانات ، پرنده و .... خودورو) ، می دانم تعجب کرده اید اما همه اینها با روش خاصی به فروش می رسند و به دست مشتری می رسند . شما باید فرایند فروش و تحویل کالا به مشتری بسته به خدمات خود انتخاب ، طراحی و مدیریت کنید . به عنوان مثال چند نمونه فروش خدمات و کالا را برای شما مثال خواهم زد اما قبل از آن نیاز است انواع روش های پرداخت هزینه یا خدمات شما را توسط مشتری به شما بگویم .

پرداخت آنلاین

پرداخت آنلاین به این معنا است که مشتری از قبل از تحویل کالا یا خدمات هزینه آن را به صورت آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب پرداخت کند . در این روش مشکلاتی وجود دارد که شامل :

عدم اعتماد مشتریان و پرداخت پیش از تحویل
عدم وجود سیستم پرداخت آنلاین در بسیاری از وب سایت ها

محاسن :

مقرون به صرفه بودن و گردش سریعتر پول در شرکت یا سازمان شما
بریدن دست های دیگر ( پست ، شرکت های خرید پستی و ... )

 

روش خرید پستی

روش خرید پستی روشی است که شما در طی آن قرار دادی با اداره پست می بندید . ابتدا اداره پست موظف است که ماموری را جهت جمع آوری مرسوله ها به محل فروشگاه شما ( منزل ، دفتر تجاری ، مغازه و ... ) بفرستد تا مرسوله های شما را دریافت کند و سپس آن ها را به درب منزل مشتری شما در هر شهر و یا استانی که باشد برساند و پس از تحویل به مشتری هزینه آن را دریافت و به حساب شما واریز کند .

محاسن روش خرید پستی:

اعتماد مشتری ، مشتری از پرداخت هزینه دیگر نگرانی نخواهد داشت و نیازی به اعتماد به فروشنده نیست ، چرا که مشتری پس از تکمیل فرم سفارش منتظر خواهد ماند تا کالای مورد نظر به دستش برسد و دیگر هزینه ای را زودتر از تحویل نخواهد پرداخت . پس از رسیدن مرسوله به دست مشتری ، مامور اداره پست هزینه را از مشتری دریافت خواه کرد.

جلوگیری از درگیر شدن با مشتری ، مسایل حسابداری و نیاز به مراجعت به اداره پست و یا ارسال با پیک.


معایب روش خرید پستی :

درگیر شدن با شرکت های وابسته و پرداخت درصد از فروش بین یک تا پنج درصد .

 

وجود سفارشات برگشتی که بزرگترین عیب روش خرید پستی است . به این معنی که فروشنده سفارش مشتری خود را بسته بندی و تحویل مامور پست می دهد . اداره پست بسته را به آدرس مورد نظر می برد اما به دلایل مختلف از جمله : تحویل نگرفتن مشتری ، همراه نداشتن پول در موقع تحویل به مشتری ، ادعای مشتری که سفارش نداده است ، مزاحت و ... سفارش برگشت می خورد و هزینه ارسال این سفارش از فروشنده کسر خواهد شد . این بزرگترین ایراد وارد به روش خرید پستی است .

 


همانطور که قبلا اشاره شد . فروشنده باید کل فرآیند پرداخت هزینه و تحویل کالا یا خدمات طراحی و مدیریت کند . برای این که شما با این مفهوم آشنا شوید . چند مثال زیرا را بخوانید.


یک وب سایت فروش کارت شارژ اپراتور های مختلف تلفن همراه :


در مرحله اول مشتری وارد سایت شما می شود . نوع کارت شارژ خود را انتخاب می کند ( ایرانسل ، همراه اول ، و .. ) سپس قیمت آن را انتخاب می کند .سایت ایمیل و شماره تلفن مشتری را گرفته و پس از پرداخت هزینه کارت شارژ ، شماره رمز را به ایمیل و موبایل مشتری ارسال می کند .

 

یک فروشگاه عینک آفتابی :

ابتدا مشتری وارد سایت می شود . مدل های مختلف را با تصاویر آنها مشاهده می کند وفرم خرید را پر می کند و نهایتا در مرحله آخر سایت فرمی به مشتری نمایش می دهد که می تواند یکی از روش های خرید را انتخاب کند .

1 - خرید پستی : یعنی تکمیل سفارش و گرفتن آدرس و شماره تلفن از مشتری و ارسال و دریافت درب منزل و پرداخت توسط مشتری .

2- پرداخت آنلاین : پرداخت توسط کارت های عضو شتاب و ارسال توسط فروشنده .

یک فروشگاه کالای دیجیتال :


فرض کنید یک مشتری به سایتی وارد می شود آیا عقلانی است که یک تلویزیون ال ای دی 42 اینچ سفارش دهد و از طریق روش خرید پستی کالای خود را دریافت کند ؟ حال به این فکر کنید که این تلویزیون با این حجم و قیمت به درب منزل مشتری برود و مشتری اعلام پشیمانی از خرید کند ؟ سپس این تلویزیون برگشت بخورد و احیانا در راه کمی هم آسیب ببیند ؟ کمی به این موضوع فکر کنید .

آری کمی خنده دار به نظر می رسد ، پس راهکار چیست ؟

راهکار اول این است که شما یک سایت معتبر هستید که مشتریان کامل شما را می شناسند و به شما اعتماد کافی دارند و حاضرند هزینه را پیشاپیش هرچه که باشد پرداخت می کنند اما ممکن است آنقدرها هم اعتبار نداشته باشید . پس چه باید بکنید ؟

به عنوان مثال روشی را به شما معرفی خواهم کرد این روش به این ترتیب است که شما ابتدا به مشتری اعلام خواهید داشت که ابتدا باید یا کل هزینه یا ده درصد از هزینه را پرداخت کند و سپس بقیه هزینه را در موقع تحویل پرداخت خواهید کرد . به این گونه می توایند بسیاری از مشکلات را جلوگیری کنید .

فروش خودرو :


یک شرکت عرضه کننده خودرو را در نظر بگیرید. آیا این شرکت می تواند تمامی فرآیند خرید را از طریق اینترنت با مشتری دنبال کند ؟ قطعا خیر. سایت هایی با کالاهای این چنینی می توانند برای معرفی محصولات خود به مشتریان از اینترنت استفاده کنند و حتی مراحل اولیه ثبت نام به صورت اینترنتی باشد. در واقع اینترنت برای این گونه وب سایت ها محلی است برای معرفی محصولات و مراحل غیر حضوری ثبت نام اما باز هم شرایط زیرساختی که هم اکنون وجود دارد نمی تواند تمامی مراحل غیر حضوری باشد .

 

مجوز برای راه اندازی فروشگاه


شما برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در حال حاضر به مجوزی نیاز ندارید . بیش از 96 درصد فروشگاه هایی که شروع به کار کرده اند و بعضی از آنها حتی در آمد سرسام آوری دارند مجوزی ندارند . در حال حاضر تنها عاملی که مجوز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتیوجود دارد یک مجوز نماد اعتماد ملی است که می توانید آن را از وزارت صنعت و معدن بگیرید .

شاید فکر کنید که کار سختی باشد در حالی که اینطور نیست گرفتن نماد اعتماد الکترونیک فرآیند بسیار آسان است که به صورت آنلاین انجام می شود و حتی اگر یک دانشجو هستند که در منزل پدر خود که آن هم اجاره ای است قصد گرفتن این نماد را دارید این عمل قابل انجام است زیاد نگران نباشید . برای دریافت این نماد فقط کافی است به سایت enamad.ir مراجعه کنید و مراحل آن را طی کنید. البته این نماد با تعداد ستاره های مختلف وجود دارد. که اگر نماد دو ستاره بخواهید کمی دشوار تر از نماد تک ستاره است .

 


درآمد تقریبی این شغل چقدر است ؟

یعنی اگر شما یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید و شروع به کار کنید چقدر در آمد خواهید داشت ؟ پاسخ من به شما بسیار واضح و روشن است .

قبل از آن که در مورد در آمد با شما سخن بگویم .به چند نکته توجه فرمایید . هیچ کاری در دنیا وجود ندارد که زحمتی نبرد و هر چه انسان بیشتر تلاش کند قطعا جواب بیشتری می گیرد . و مساله دیگری وجود دارد که هرکس به اندازه هزینه ای که می کند جواب می گیرد.

تا کنون که در این شغل هستم افراد بسیار زیادی را دیده ام که به سمت این شغل می آیند. باید بگویم که متاسفانه تعداد زیادی در حدود 50 در صد از کسانی که به سمت این شغل می آیند با ناراحتی از این شغل به بیرون می روند . آنها به محض جواب نگرفتن در روزهای آغازین این کار را رها کرده و یک شکست به شکست های خود اضافه می کنند . اما بسیاری هم شکست ها را تحمل می کنند و به سود دهی های کلانی می رسند که در فکر شما هم نمی گنجد.

باید بگویم که در آمد این شغل بسیار متغیر است و هر چه از آن انتظار داشته باشید به شما پاسخ می دهد . ممکن است دانشجویی باشید و اندازه هزینه های دانشجویی از آن انتظار داشته باشید . ممکن است به عنوان شغل دوم از آن استفاده کنید و انتظار در آمدی علاوه بر سازمان انتظار داشته باشید. ممکن است شغل اصلی شما باشد و انتظاری بسیار بیشتر داشته باشید که همه هزینه های زندگی شما را تامین کند. در پله بعدی که من به شما پیشنهاد می دهم این است که انتظار بی نهایت از این شغل را داشته باشید چرا که من در طول مدت کاری خودم کسانی را دیده ام که به سودهای بسیار کلانی رسیده اند .

چکیده حرف هایم را اینگونه به شما خواهم گفت که : در آمد این شغل بسیار مناسب است ، درصد سود دهی آن از بسیاری شغل های دیگر بالاتر است و فقط باید کار و تلاش شبانه روزی کرد تا به هدف خود نایل شوید .

 


چگونه می شود یک سایت فروشگاه اینترنتی داشت

شما حتی با استفاده از یک وبلاگ هم می توانید این شغل را آغاز کنید . اما اگر هزینه اندکی کنید و یک فروشگاه ساز متناسب با کار خود را انتخاب کنید قطعا بهترین نتیجه ها را خواید گرفت .فروشگاه ساز های زیادی در فضای اینترنت وجود دارد که یک نمونه از آن همین فروشگاه ساز  آوا است که از صفحه اصلی می توانيد اطلاعات آن را ببیند و آن را تهیه کنید. 

 

 

 

چه دلیلی وجود دارد که افراد از سایت من خرید کنند در حالی که شرکت هایی با سایت های بهتری وجود دارند ؟


پاسخ این است که شما برای خود یک فرد کاملا جدا با ذهن جدا و در آمد جداگانه هستید . ممکن است شما در سایت کوچک خود در آمدی داشته باشید که اگر درصد سود دهی آن را محاسبه کنند از شرکت های بزرگ بیشتر است . می دانم می خواهید بپرسید که چکار باید کرد ؟

نکات کلیدی را برای شما می نویسم

1 - کالای خاص بفروش برسانید : این به این معنی است که کالاهایی را انتخاب کنید که هر فرد در خیابان و یا بازار عادی نمی تواند پیدا کند . به عنوان مثال یک محصول خاص که در مهمانی چند روز پیش یا گشت و گذار با دوستانتان آن را دیده اید و از دیدن آن حیرت زده شده اید . هر چه این کالا بازار ها کمتر باشد بهتر است .

2- با اعداد و رقم ها و اسامی بازی کنید : این بدان معنی است که شما باید با روش ها و تکنیک هایی که در مورد آنها بعدا صحبت خواهم کرد . یعنی یک محصول خاص را با قیمتی متفاوت در اینترنت قرار دهید

3- بهترین بودن در یکی از روش های فروش ( انتخاب بهترين فروشگاه ساز ممكن كه ويترين كالاهاي شماست ،‌ تبلیغات ، ارسال ايميل هاي تبليغاتي ، صحيح اضافه كردن محصولات در فروشگاه ساز ، SEO مناسب فروشگاه شما  ، بالاتر بودن در نتایج جستجو ، و .... )

که آنها را کاملا برا شما  در مقالات بعدي توضیح خواهيم داد .

 
LiveZilla Live Help