دوشنبه 05 آبان 1393

نكات مهم سئو در فروشگاه اینترنتی

در مطالب قبلی با مفاهیم کلی آشنا شدید و یاد گرفیتیم که :

چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم
راه اندازی فروشگاه اینترنتی به چه مواردی نیاز دارد
چکونه وب سایت فروشگاه خود را انتخاب کنیم
چه محصولاتی را برای فروش انتخاب کنیم
چگونه مشتری اجناس را از ما بخرد
چگونه سفارش مشتری را به دست او برسانیم

 مبحث بعدی که کمی درباره آن صحبت کردیم تبلیغات بود و گفتیم که تبلیغات مبحث بسیار گسترده ای است . یکی از روش های تبلیغاتی ارزان و بدون هزینه سئو است که البته مشکلات خودش را دارد در این مطلب قصد داریم در مورد سئو صحبت کنیم

لطفا اگر تا کنون مقالات قبلی گروه برنامه نويسي آوا را مطالعه نکرده اید آنها را در لینک راه اندازی فروشگاه اینترنتی مطالعه فرمایید.

SEO سئو

مقدمه :

بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.

شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه ی SEO را شنیده اند. معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند.

بررسی مفاهیم پایه در سئو

در ادامه نیاز داریم مفاهیم پایه و بسیار اصلی را باهم مرور کنیم. تقریبا صفحه ای در اینترنت نمی توان یافت که چند عنصر عنوان، کلمات کلیدی ، و توضیحات متا را نداشته باشد.

این ها یکی از مهمترین عناصر یک صفحه وب سایت هستند که خزنده گوگل آنها را کاملا شناسایی می کند و از آنها در نتایج خود استفاده می کند . تمام گزینه های بالا از چشم کاربر در صفحه مخفی هستند . اما استفاده های فراوانی دارند به عنوان مثال گوگل در نتایج خود از همین عناصر استفاده می کند مانند تصویر زیر.

راه اندازي فروشگاه ساز آوا

همانطور که در تصویر بالا گروه برنامه نويسي آوا می بینید . گوگل در نتایج خود با استفاده از عنوان و توضیحات صفحه گروه برنامه نويسي آوا آن را به کاربران خود نمایش می دهد .

عنوان ( Title) :

عنوان مهمترین عنصر صفحه است که در سئو تاثیر دارد هرچه این عنوان تطابق بیشتری با کلمه جستجو شده داشته باشد در نتایج رتبه بهتری کسب می کند .

مطلب دیگری که در مورد عنوان صفحه وجود دارد و باعث افزایش محبوبیت صفحه می شود انتخاب عنوان هایی است که بیننده را جذب کند . باید به گونه ای انتخاب شود که هم بیننده را جذب کند و هم کلیه اطلاعاتی که در آن صفحه داریم در عنوان لو نرود . این کار مانند انتخاب تیتر یک روزنامه اهمیت دارد چرا که کاربرانی که جستجو کرده اند را به سمت خود می کشاند و و هر بار که برای گوگل صفحه شما از نظر بیندگان مورد علاقه تر باشد به رتبه ی بهتری ارتقاع پیدا می کند . پس عنوان یکی از مهم ترین قسمت های یک صفحه می باشد که در بین قسمت های دیگر از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است . انتخاب نام Title از موثر ترین موارد در بالا آمدن یک موضوع بین سایت های دیگر می باشد پس باید در انتخاب نام عنوان یک صفحه دقت کرد.

 

توضیحات (Meta Description)

توضیحات نیز یک عبارت است که توضیحی در مورد آن صفحه است . توضیحات باید به گونه ای انتخاب گردد که کاربر را به سمت خود جلب کند و چون تعداد کلمات مجاز آن بیشتر از عنوان است امکان ویراژ بیشتری دارد.

 

کلمات کلیدی (Meta Keyword)

کلمات کلیدی کلماتی هستند که در عنوان وب سایت شما نیستند ولی وب سایت شما با این کلمات مربوطند و قصد دارد در این کلمات نیز در نتایج گوگل حضور یابد

فرض کنید وب سایت شما درباره (تور های خارج از کشور) با شد ولی می خواهد در عبارت مسافرت های برون مرزی نیز در نتایج گوگل حضور یابید پس باید در قسمت کلمات کلیدی یا همان متا کی ورد نیز این عبارت را وارد کنید . کلمات کلیدی حتما باید با "," از هم جدا شود . که این کاراکتر در keyboard انگلیسی فقط یافت می شود . و با کاما فارسی کاملا متفاوت است .

 

چگونه عنوان و توضیحات و کلمات کلیدی را در سایت خود قرار دهیم تا گوگل از آن استفاده کند ؟

این کار نیاز به کسی دارد که آشنا با اصول html باشد که به احتمال زیاد تعداد کثیری از افراد این تخصص را ندارند . نگران نباشید سیستم های مدیریت محتوایی وجود دارد که بسیار راحت آنها را از شما می گیرند و در صفحه قرار می دهند که فروشگاه ساز آوا یکی از آنها است.

 

به تصیر قبلی بر می گردیم . به نظر شما چرا این عنوان را انتخاب کردیم

عنوان : خريد فروشگاه ساز آوا

علت انتخاب این عنوان : وقتی شما در گوگل نتایج را مشاهد می کنید قطعا دنبال نکته های جالب می گردید . فرض کنید شما کلمه فروشگاه ساز را در گوگل سرچ کرده اید . شما صاحب یک تجارت هستید که دنبال یک فروشگاه ساز برای راه اندازی وب سایت خود می گردید .

تعدادی نتیجه در مورد جستجوی شما در حال نمایش است . چشم شما به دنبال سود و انتخاب بهترین می گردد . 

پس شما هم دقت کنید که انتخاب عنوان و توضیحات مناسب بسیار مهم است .

 

خلاصه هر آنچه که نامش سئو می گذارند این است که شما دو فاکتور مهم داشته باشید

1 وب سایتی با محتوای خوب

2- داشتن بیشترین ارجاع ( لینک ) خوب از وب سایت های دیگر .

موضوعي که در سئو از اهمیت بالایی برخوردار است محتوای وب سایت شما است که در مقالات قبلی در مورد آن با شما صحبت کردیم . خلاصه مطلب آن است که محتوای صفحات یا محصولات شما باید کاربر پسند و نیاز کاربر را پاسخ دهد و از نظر سئو باید محتوای آن غیر تکراری و سودمند باشد . در آخرین سوالاتی که از مدیر اسپم گوگل پرسیده بودند در مورد محتوا نشان می دهد که گوگل محتوای وب سایت شما را درک می کند و اگر محتوای بیهوده یا کپی برداری شده باشد آن را در نتایج پایین جستجو قرار می دهد و بالعکس .

دریافت لینک از وب سایت های دیگر ( لینک بیلدینگ)

مطلب مهم دیگری که سئو نقش حیاطی ایفا می کند بک لینک است .

اگر چه تعاریف بسیار زیادی از بک لینک وجود دارد . اما تعریف جامع و ساده آن این است که وقتی یک وب سایت فرضی شما را لینک می کند. و از وب سایت یا وب لاگ خود لینکی به وب سایت شما می دهد این یک بک لینک است . و به فرآیندی که فرد طی می کند تا بتوانید این بک لینک ها را به سمت وب سایت خود جمع آوری کند لینک بیلدینگ می گویند.

به طور قطعی یکی از معیارهای بسیار مهم گوگل برای چینش وب سایت ها در نتایج بک لینک است هرچه بک لینک ها بیشتر باشد وب سایت یا فروشگاه ساز شما رتبه بهتری دریافت خواهد کرد و اول از آن همیشه سعی کنید محتوای بی نظیر داشته باشید . یعنی تصاویری که دیگران ندارند . اطالاعاتی در باره آن محصول یا کالا که دیگران ندارند . اطلاعات دقیق و جدول شده گرد آوری کنید و در فروشگاه خود قرار دهید . همه اینها به صورت خودکار لینک ها را به سمت شما خواهد کشاند.

چگونه لینک بلیدینگ انجام دهیم ؟

برای لینک بیلدینگ روش های گوناگونی وجود داردکه از آنها می توان به : تبادل لینک ، پست مهمان گذاشتن در سایر وب لاگ ها ، ایجاد وبلاگ و قرار دادن لینک درون آن ، تبادل لینک ، و ....

اما همه این روش ها نکات خاص خود را دارد . به عنوان مثال گوگل همیشه تهدید می کند که اگر درون یک وب سایت لینکی را خرید کنید این لینک فاقد اعتبار بوده و وب سایت شما اسپم حساب می شود.


نکات کلی که در مورد تمام روش ها وجود دارد به شرح زیر است

لینکی که درون یک مطلب است مفید تر از لینکی است که در تمام صفحات وب سایت لینک شده است
لینک باید از وب سایت مرتبط باشد و اگر وب سایتی که شما را لینک می کند دارای محتوای مرتبط نباشد بسیار بد است .

لینک های فاقد محتوا ارزش چندانی ندارند مثلا شما با کلماتی مانند "خرید ، فروشگاه اینترنتی ، خرید اینترنتی" سعی کنید با عبارت هایی همچون " فروشگاه ساز آوا ، فروشگاه اینترنتی حرفه اي آوا" خود را لینک نمایید ، ریتم لینک شدن وب سایت خود را به شدت افزایش یا کاهش ندهید . به عنوان مثال اگر در یک هفته 100 لینک دریافت کرده اید . در هفته بعدی بین 70 تا 130 لینک دریافت کنید.

متن لینک از ارزش خارق العاده ای بر خوردار است . شما باید با متنی لینک شوید که نیاز دارید در آن عبارت رتبه خوبی در گوگل کسب کنید لینک های داخلی به لینک هایی گفته می شود که از یک وب سایت به خودش داده می شود. این لینک ها هم مانند لینک هایی که سایت های دیگر به شما می دهند از ارزش بالایی برخوردار است. سعی کنید به نحوی کاربر پسند اگر در قسمتی از متن در مورد خرید اینرنتی صحبت می کنید این عبارت را به قسمتی از وب سایت یا فروشگاه ساز خود که خرید اینترنتی مربوط است لینک نمایید

لینک شدن در صفحه اصلی سایت جلوه خوبی ندارد . اما در یک مقاله در یکی از صفحات سایت بسیار برای گوگل جذاب است.

لینک شدن در سایت غیر مرتبط با موضوع سایت می تواند تاثیر بدی داشته باشد

لینک شدن در سایت هایی که محتوای بد و کپی شده دارند لینک خوبی نیست از آن دوری کنید

لینک هایی که به صورت مخفی انجام شود تاثیر بد خواهد داشت .

 
LiveZilla Live Help