سه شنبه 07 بهمن 1393

وب های پر درآمد ايران و میزان درآمد آنها چقدر است؟

برای بسیاری از ما این سوال مطرح است که چگونه از وب سایت خود در آمد داشته باشیم؟ جواب اکثر دوستان این است که با بالا بردن رتبه سایت خود و تعداد بازدید زیاد می خواهند بنر تبلیغاتی بگیرند و کسب درآمد کنند. خوب مگه امروز چند شرکت تبلیغ دهنده و یا اصناف تجاری از وب جهت تبلیغ کالا و خدمات خود استفاده می کنند؟!

حال جدا از اینکه این طرز فکر صحیحی است یا خیر، من این سوال را مطرح می کنم که همکاران شما با رتبه های بالاتر و سوابق بیشتر چقدر پول در آمد زایی می کنند؟

  • ایرانیان همچنان پنهان می کنند!

در حالیکه تارنماهای خارجی از راه‌های گوناگونی کسب در آمد می‌کنند به نظر می‌رسد وب‌سایت‌های داخلی تنها از طریق تبلیغات خود درآمد کسب می‌کنند.البته آمار دقیقی از وبسایت‌های ایرانی که بیشترین درآمد را دارند در دسترس نیست و مدیران این وبسایت‌ها از اعلام میزان درآمد خود از دنیای مجازی وب خود داری می کنند.

به طور کلی هرچه میزان بازدیدکنندگان یک سایت بیشتر باشد هزینه تبلیغات در آن نیز گرانتر است. به طور مثال قیمت تبلیغات در خبرگزاری خبرآنلاین از 200هزار تومان شروع می‌شود و گاهی تا 2 میلیون و800هزار تومان نیز می‌رسد یا در خبرگزاری تابناک پر بازدیدترین سایت خبری ایران حداقل 250هزار تومان و حداکثر 6 میلیون و 800 هزار تومان است.

اما با این حال قیمت تبلیغات در سایت بلاگفا، اولین سایت پربازدید داخل ایران، حداقل 150 هزار تومان و حداکثر 1میلیون و 500 هزار تومان است.قیمت ها در سایت میهن بلاگ نیز از 250هزار تومان شروع و به 1 میلیون و 800 هزار تومان ختم می شود. در این میان تعرفه تبلیغات در سایت خبری تحلیلی عصر ایران از همه جالبتر است.قیمت تبلیغات دراین وب سایت خبری تحلیلی، از 1میلیون تومان آغاز شده و تا 4 میلیون و 500 هزار تومان می رسد.شاید بتوان گفت این سایت از لحاظ حداقل قیمت گران‌ترین سایت خبرایرانی باشد. البته در کنار این سایت خبری، سایت خبری ورزشی، ورزش 3 نیز جزء سایت‌هایی است که از محل تبلیغاتش بیشترین درآمد را کسب می‌کند. تعرفه تبلیغات دراین وبسایت حداقل 1 میلیون و پانصد هزار تومان و حداکثر 7میلیون تومان است. درواقع این وبسایت بیشترین تعرفه تبلیغات را در میان سایت های ایرانی دارد.

البته شاید بتوان گفت که سایت های خرید آنلاین مثل سایت ایستگاه یا دیجی کالا از پردرآمد ترین های ایران هستند.تعرفه تبلیغات این سایت ها کم است به طور مثال تعرفه تبلیغات در سایت دیجی کالا حداکثر 1 میلیون تومان است اما تعداد کسانی که به این سایت ها برای تبلیغات سفارش می دهند در مقایسه با سایر سایت ها زیاد تر است
 
  • می دانم ایده شما متفاوت است!
بعد از تحقیق های فراوان و درخواست از مدیران برخی وب سایت ها جهت مطرح کردن حدودی از میزان درآمدشان، هیچ وب سایتی حاضر به همکاری و ارائه این اطلاعات آماری نشد که البته این را نشان از عدم درآمد قابل توجه در این وب سایت ها ایرانی و کم نکردن به دیگر کاربران برای رونق وب سایت شان می دانم.
 
  • بگذریم!!

حالا من به برخی از مشکلاتی که در کسب و کار اینترنتی در ایران مطرح شده می پردازم

  • عدم دانش کافی تیم های تولید کننده نرم افزار های وب سایت (عدم وجود تمام مهره ها در یک تیم)

  • عدم آگاهی و شناخت مسئولان در بخش فن آوری و تکنولوژی های برنامه نویسی 

  • عدم ساختار مدیریتی دانش محور در ارگان ها و سازمان های خصوصی و دولتی

  • سرعت پایین اینترنت و گرانی آن برای عموم و در نتیجه دانش و پایین بودن فرهنگ عمومی جامعه در استفاده از اینترنت

  • انتخاب نادرست در نوع خدمات ارائه شده در وب (مانند محصول .هاستینگ . وغیره …..) 

  • آمادگی هیچ پروتکلی برای ارتباط سرمایه و تیم های فنی از زاویه ای دیگر، این دو گروه هیچ کدام یک دیگر را قبول ندارند

  • و برخی دیگر که شما با آنها درگیر هستید.

 

  •   آیا برای این مشکلات راه حل وجود دارد و یا خیر؟

 

مطمئنا این مشکلات یک شبه حل نخواهد شد.

این امر خود باعث شده که وب سایت های شاخصی و با تکنولوژی برتر نیز وجود نداشته باشند. بسیاری از دوستان در ویو ایجاد شده فقط امید را چاره کار دانستند!

  • و اما نتیجه گیری 

تجارت وب هنوز در ایران به شکل یک تجارت حرفه ای جا نیافتاده است. هنوز شرکت های تجاری نمی دانند کجا و چگونه تبلیغات کنند. هنوز هیچ وب سایتی درآمدزایی آنچنانی ندارد. اکثرا مدیران وب سایت ها فقط وب های پربازدید را به عنوان یک نمونه کار برای معرفی آن به شرکت های تجاری می بینند تا از آنها پروژه دریافت کنند. از این دیدگاه شاید این وب سایت ها درآمدزا باشند!

با توجه به اینکه با وجود تمام این مشکلات باز هم هر روز شاهد برپایی وب سایت جدیدی و شاخص می باشیم و شرایط اینترنت و فرهنگ استفاده از آن رو به فزونی است به نظر من تا ۵ سال آینده یک انقلاب دیگر در وب ایران خواهیم داشت.

تحول اول از ۵ سال پیش با گسترش درخواست های شرکت های تجاری برای ایجاد وب سایت شروع شد. آنها نمی دانستند از وب چه می خواهند ولی یک عدد از آنچه وب سایت می نامیدند نیاز داشتند!!! حال تا ۵ سال آینده دوباره درخواست برای وب سایت های حرفه ای تر و با مدل های تجاری قوی تر رونق می گیرد.

ممکن است امروز ساختن وب های شاخص و حرفه ای کمتر درآمدزا باشد ولی تا چند سال آینده برایتان درآمدزا و پرسود خواهند بود. من این وب سایت ها را وب فردا می نامم. اما قدمت و اعتبار کسب شده توسط سایت شما در این مدت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
  

در ضمن به ایده های خود در باره فروش یک محصول خواست در فضایی اینترنت بها دهید و آن را جدی بگیرید چون شرکتهای بزرگ که لازم به ذکر نام آنها نیست رو می شناسید که اونها هم از یک 

ایده کوچیک شروع کردن و الان به ثروتهای میلیونی دارند پس ۱٫ ایده ۲ . اعتماد به نفس ۳٫ شروع کنید

 
LiveZilla Live Help