سه شنبه 16 اسفند 1390

آموزش نصب و راه اندازی ASP.NET و مقدمات آن

ASP.NET مخفف Active Server Pages از محبوبترین و قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی تحت وب میباشد كه در بسته Visual Studio .NET نیز وجود دارد . از اوانی كه اینترنت پا به عرصه گذاشت ابتدا صفحات بصورت استاتیك و ایستا بودند و طراحان وب موظف بودند برای بروزرسانی صفحات بصورت دستی در سورس برنامه وارد شوند و آن صفحه را بروز برسانند .

اما پس از چندی فعالان این دسته از برنامه نویسان به فكر راه اندازی صفحات وب پویا Dynamic افتادند كه در این مسیر موفق نیز بوده اند . در این هدف زبانهای برنامه نویسی متفاوتی بوجود آمد از جلمه Perl/CGI ، PHP و ASP.NET و چندین زبان دیگر . دو مورد اخیر PHP و ASP.NET از گروههای جدید زبان های تحت وب هستند كه با قدرت فراوانی شروع به كار كرده اند . در این مقوله به معرفی ASP.NET میپردازیم و در مورد PHP : HypeText PreProcessor Programs همین گویا در سایت میکرورایانه دوستان دیگر ان را اموزش می دهند و از جمله زبان های برنامه نویسی open Source میباشد .
ASP.NET زبان رشد یافته ASP است . اساس كار ASP بر اساس VBScript بود كه كمی به این زبان محدودیت میداد . بنابراین با روی كار آمدن ASP.NET این محدودیت از بین رفت و هم اكنون این زبان قدرتمند از چندین و چند زبان برنامه نویسی همچون C# و JAVA حمایت میكند .

نصب ASP.NET روی كامپیوتر
اگر میخواهید ASP.NET را فرا بگیرید . باید آنرا روی كامپیوتر خود فعال كنید . برای فعال كردن آن روی كامپیوتر باید .NET framework را نصب كنید . البته اگر از ویندوز سرور 2003 استفاده میكنید . پس از نصب .NET framework نسخه ASP.NET 1.1 نیز نصب میشود . اما اگر از ویندوز XP یا سرور 2000 استفاده میكنید . پس از نصب .NET روی كامپیوترتان گرچه در آخر به شما اعلام میكند كه ASP .NET تنظیماتش انجام شد . اما باور نكنید !

تنظیمات Internet Information Service IIS
برای من كه از ویندوز XP استفاده میكنم چه قبل و چه بعد از نصب .NET وبسرور IIS را نصب كردم اما نتوانستم چیزی پیدا كنم . درست است كه اگر میخواهید ASP كار كنید كافیست IIS را نصب كنید .
برای اجرای فایلهای ASP پس از نصب IIS برای انكه فایلهای خود را بتوانید اجرا كنید و نتیجه را ببینید . باید فایلهایتان را در فولدر Inetpub/wwwroot در درایو روتی كه ویندوز را نصب كرده اید كه احتمالا C است بریزید و سپس در مرورگر اینترنتی خود اگر DNS را فعال كرده باشید بزنید

http://localhost/namefile.asp

namefile.asp نام فایلیست كه كدهای خود را در آن نوشته اید . اما اگر DNS را نصب نكرده اید باید آدرس IP هاست local خود را وارد كنید . یعنی از آدرس زیر به جای آدرس فوق استفاده كنید :

http://127.0.0.1/filename.asp

همانطور كه میبینید جای localhost با 127.0.0.1 عوض شد . اما اگر جوابی نگرفتید تست كنید ببینید وبسرور IIS شما فعال است یا خیر ؟ برای احراز صحت عملكرد وبسرور از دستور ping در ویندوز XP در commandprompt استفاده كنید :

ping localhost

با دستور فوق چهار بار localhost شما پینگ میشود . در صورتیكه وبسرور شما درست كار كند بدون هیچ خطایی پكت های شما همگی ارسال میشوند و 0% lost به شما نمایش داده میشود .
در غیر اینصورت وبسرور شما درست عمل نمیكند .


نصب WebMatrix روی كامپیوتر

خوب همانطور كه گفتم . اگر میخواهید ASP.NET را روی كامپیوتر خودتان كهXP به پایین است فعال كنید میتوانید از نرم افزار رایگان WEB Matrix پس از انكه .NET framework را نصب كردید
استفاده كنید .
برای نصب .NET framework باید CD ویژوال استادیو .NET را تهیه كنید که احتمالا بیشتر از 5 سی دی است. پس از قرار دادن اولین CD اولین گام را طی كنید و عملیات update را انجام دهید . سپس به گام دوم بروید و در لیست سمت چپ گزینه web component را تیك دار كنید و به ادامه نصب بپردازید .
برای نصب webMatrix میتوانید به آدرس

http://asp.net/webmatrix

بروید و نرم افزای 1.3 مگابایتی را دانلود كنید . پس از نصب دیگر كاری ندارید . به راحتی میتوانید asp.net را با شبیه ساز سروری كه خود دارد فعال كنید . این نرم افزار دو قابلیت به شما میدهد كه یا از سرور web matrix استفاده كنید یا از iis اگر از webmatrix استفاده میكنید . پورت 8080 شما برای ان در نظر گرفته میشود . بنابراین از این پس فایلهایasp.NET شما كه احتمالا در فولدر روت كه همان my documents برای webmatrix است و البته قابل تنظیم است قرار میگیرند .
به هر حال در خود محیط ادیتور webmatrix متوجه میشوید كه فولدر روت آن كجاست بنابراین از این پس فایلهای خود را در همان فولدر درست كنید .
اما از انجایی كه من خود به شخصه هیچ ادیتوری را مانند notepad نمیدانم از notepad برای باز كردن فایلهای ASP.NET خود كه پسوند aspx دارند استفاده میكنم .

اجرا كردن صفحات روی مرورگر
اگر در مرورگر شما آدرسی مانند

http://localhost:8080/filename.aspx

دیدید و متوجه شدید كه این آدرس قابل فهم برای سرور شما نیست كافیست همانطور كه قبلا گفتم آدرس را به طریق زیر عوض كنید :

http://127.0.0.1/filename.aspx

 
LiveZilla Live Help