سه شنبه 16 اسفند 1390

ابزارهای كار ASP.Net چیست ؟

برای شروع كار با ASP.Net نیاز به ابزاری جهت اجرا و نوشتن برنامه‌ها داریم. اگر از ویندوز 2000 به بالا استفاده نمایید، برخی از آن امكانات به همراه سیستم عامل ارائه شده است كه می‌توانید از آنها استفاده كنید. ابزاری كه نیاز دارید عبارتند از :

- مرورگر - جهت نمایش برنامه‌های ASP.Net به مرورگرهایی نظیرInternet Explorer ، Opera ، NetScape Navigator یا فایرفاکس نیاز دارید. لازم به ذكر است كه ASP.Net مستقل از مرورگر می‌باشد.

- سرور اطلاعات اینترنت II

در صورتی كه این نرم افزار فعال نباشد می‌توانید به شیوه‌ی زیر آنرا فعال كنید :
ابتدا دكمه‌ی start را فشرده سپس Control Panel را (از منوی Setting) انتخاب نمایید تا پنجره‌ی مربوطه باز شود. از این پنجره دكمه‌ی Add or Remove Programs را كلیك كنید. آنگاه روی آیكون Add/Remove Windows Component كه در سمت چپ پنجره قرار دارد كلیك ‌نمایید تا پنجره Windows Component wizard باز شود. یكی از گزینه‌هایی كه در پنجره‌ی Component وجود دارد Internet Information services است. آنرا علامت‌دار كنید تا سرویس‌های زیر فعال شوند: Common Files، Ftp، WWW، SMTP ، Information Services shap-In و Frontpage 2000 Server.

- .Net Framework – فناوریی است كه در توسعه‌ی ASP.Net ضروری بوده و سرویس‌هایی نظیر ایجاد فرم‌های ویندوز و فن‌آوری جدید rich client development را ارائه می‌دهد و شامل دو بخش است:

● Common Language Run time
- محیط run time ای ایجاد می‌كند كه در آن كدهای نوشته شده به زبان های .Net اجرا می‌شود. آن، مدیریت اجرای كدهای .Net را نیز بر عهده دارد كه شامل مدیریت حافظه و اشیاء می‌باشد. علاوه بر سرویس‌های مدیریتی، اشكال زدایی، رسیدگی به استثنائات و وراثت در میان چند زبان را داراست. لازمه‌ی اجرای این وظایف آن است كه كامپایلرهای زبان از CLS پشتیبانی می‌كند. كامپایلرها، كدهای نوشته شده را به كد میانی MSIL تبدیل می‌نماید. سپس در زمان نصب و یا در حین اجرا ، به كد ماشین تبدیل می‌گردند.

● Class Library – مجموعه‌ای از كلاس‌های .Net است كه برنامه‌نویسان را قادر می‌سازد تا از برنامه‌های كاربردی خود استفاده نمایند. این كلاسها توسط محفظه‌هایی به نام Name space سازماندهی می‌شوند.

.Net Frame work شامل كامپایلر زبانهای C# ، Visual Basic و JScript است، همچنین می‌توان زبانهای دیگری نظیر Cobol.Net و Perl را نیز به آن افزود.

- Visual Studio.Net – جهت افزایش سرعت و راحتی برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌دهند. یك محیط توسعه مجتمع IDE است كه زبانهای Visual Basic ، Visual C ++ و C# را دارا بوده و همچنین قابلیت‌هایی نظیر خطایابی و اشكال‌زدایی از این محیط بصورت اشتراكی استفاده می‌كنند.

Visual Studio.Net دارای امكانات زیر است:
● مدل برنامه‌نویسی متحدالشكل و منفرد برای تمام زبانهای .Net و برای برنامه‌های كاربردی وب و ویندوز.
● توسعه Drag and Drop برای سرور با استفاده از Server Explorer .
● راهنمایی پویا.
● پشتیبانی كامل از XML .
● مدل تعمیم یافته و سفارشی قوی جهت IDE .
● سرویس‌های وب با جامع‌سازی برنامه‌های كاربردی به مراتب آسانتر.
زبانهای زیادی توسط Visual Studio.Net پشتیبانی می‌شود كه لیست زیر بیانگربرخی از آنهاست:
APL, C#, Cobol, Eiffel, JScript, Harkell, ML, Obron, Pascal, Perl, Python, Scheme, Small talk, Visual Basic.Net, Visual C ++ و … .

زبانهایی نظیر VisualC ++، Visual Basic.Net و C# همراه با Visual Studio.Net ارائه شده‌اند و بخاطر پشتیبانی از معماری Plug-in در Visual Studio.Net به زبانهای دیگری كه برای انتقال به بستر .Net در نظر گرفته شده یا نوشته شده‌اند این امكان را می‌دهد كه به آسانی از قدرت Visual studio IDE بهره‌گیرند.

Visual Basic.Net شامل پنج لوح فشرده است كه لوح شماره‌ی پنج حاوی Component هایی نظیر Net Frame work ، Front page 2000 Server و Microsoft Data Access Component می‌باشد. بعد از قرار دادن لوح شماره‌ی1 از Visual Basic.Net در صورتی كه Component های فوق نصب نشده باشند، ابتدا باید روی متن Update Component كلیك نمایید، سپس مسیر آنها را كه در لوح شماره‌ی پنج است به سیستم بدهید – لوح شماره‌ی پنج را جایگزین لوح شمارة 1 نمایید – آنگاه كلیه‌ی Component ها نصب شده، هنگامی كه تأییدیه انجام نصب را از شما دریافت نمود، نصب برنامه‌ی VS.Net آغاز خواهد شد و در ادامه لوح شماره‌ی 2 تا 4 را از شما جهت نصب می‌طلبد.

 
LiveZilla Live Help